فواید جرم گیری

فواید جرم  گیری

فواید جرم گیریاکیداً توصیه می‌شود هر شش ‌ماه یک‌ بار برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

ممکن است در چکاپ دندانپزشکی، به شما توصیه شود برای پیشگیری از عفونت لثه جرمگیری انجام دهید.

بیماری لثه به التهاب

و عفونت بافت‌های لثه گفته می‌شود که

می‌تواند دندان و استخوان پیرامون آن را تحت تأثیر قرار داده و عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد.

علت ایجاد بیماری لثه تجمع پلاک و باکتری‌ها در سطح دندان می‌باشد.

برای بازگرداندن تأثیرات منفی بیماری لثه یا کنترل آن دو روش وجود دارد: جرمگیری دندان و تسطیح ریشه (روت پلنینگ).

توجه داشته باشید یکی از عوامل کلیدی سخت شدن پلاک سطح دندان‌ها،

بزاق است. برخی افراد بزاق غلیظ‌تری ‌دارند.

این امر باعث افزایش میزان رسوب تشکیل ‌شده در سطح دندان‌ها و لثه این افراد می‌شود.

بنابراین آب ‌رسانی به بدن و هیدراته نگه داشتن بافتهای

دهان با نوشیدن مکرر آب برای افزایش جریان بزاق و جلوگیری از غلیظ شدن آن اهمیت زیادی دارد.

بزاق وظیفه خنثی ‌سازی اسید و تمیز کردن دهان را برعهده دارد.

توضیحات:

جرمگیری دندان ممکن است با ابزار دستی و یا اولتراسونیک انجام شود.

دندانپزشک کار را با معاینه کامل دهان شروع کند. سپس با قلم جرمگیری اولتراسونیک جرم و رسوب

سطح دندان‌ها را پاک می‌کند. قلم اولتراسونیک با ارتعاشات صوتی کار می‌کند. دندانپزشک

از جرم تشکیل شده در زیر خط لثه‌ نیز غافل نمی‌شود. سپس ممکن است با استفاده از ابزار دستی جرمگیری، بقایای جرم‌ها را پاک کند

فواید و مزایای جرمگیری دندان

برطرف‌ شدن بوی بد دهان – بسیاری از افراد دائماً دهانشان بو می‌دهد و برخی دیگر گهگاهی دچار بوی بد دهان می‌شود.

در هر صورت معمولاً عامل بوی بد دهان خود دهان بوده و جرمگیری نقش مهمی در حذف منشا بو ایفا می‌کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند علت بوی بد دهان شان، غذاهایی است که مصرف کرده اند در حالی که معمولاً چنین نیست.

در اکثر موارد تجمع جرم و رسوب در سطح دندان‌ها و لثه علت اصلی بوی بد دهان است. تنها راه رهایی از این وضعیت

و درمان قطعی بوی بد دهان پاک کردن جرم و

رسوب دندان‌ها است. همچنین برای جلوگیری از تشکیل جرم و رسوب باید حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید

و یک مرتبه نخ دندان کشید.

زبان نیز منشأ مهمی برای پنهان شدن ذرات غذا و ایجاد بوی بد می‌باشد بنابراین هر بار که مسواک می‌زنید زبان خود را نیز با مسواک تمیز کنید.

حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی – مطالعات بی ‌شماری ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت بدن را بررسی کرده ‌اند.

این مطالعات نشان داده ‌اند عفونت لثه تأثیری مستقیم بر سلامت سیستم قلبی عروقی ما می‌گذارد. یکی از دلایل این ارتباط،

سهولت گسترش عفونت لثه به سایر بخش‌های بدن از طریق جریان خون می‌باشد. خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سکته

مغزی، دیابت و بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده زندگی را می‌توان با اقدامات ساده ‌ای مانند

پاک کردن جرم و رسوب دندان با جرمگیری کاهش داد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ های درمانی – مراقبت از سلامت دندان‌ه

ا و لثه در خانه از نیاز جدی به درمان‌های پرهزینه دندانپزشکی جلوگیری نماید.

درمان‌های دندانپزشکی اغلب بسیار پر هزینه و پر دردسر هستند. با جرمگیری

و چکاپهای منظم دندانپزشکی از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و در صورت ابتلا به آن در مراحل اولیه با درمان‌های

بسیار ساده مشکل را برطرف می‌کنید و مانع پیشرفت بیماری و عوارض پر هزینة بعدی می‌شوید.

اگر چه ممکن است درمان پوسیدگی کوچک دندان نیز هزینه به دنبال داشته باشد اما مسلماً گسترش پوسیدگی

و در نتیجه نیاز به عصب‌ کشی دندان و یا کشیدن آن و پس از آن کاشت ایمپلنت

و مراقبت‌های بعدی از آن بسیار پر هزینه‌تر خواهد بود.

سلامت بارداری – تحقیقات بسیاری بر روی سلامت دهان و دندان در دوران بارداری انجام شده است که نشان

می‌دهد عفونت لثه در دوران بارداری می‌تواند تأثیرات نامطلوب و حتی خطرناکی بر سلامت مادر و جنین داشته باشد.

جرمگیری از بیماری لثه پیشگیری کرده و آن را در مراحل اولیه به سادگی درمان می‌نماید.